Wizz Air v turbulenciách: Prečo sa akcie zrútili o 25 % a čo bude ďalej?

1. Finančné výsledky a prevádzkové údaje (FY končiace marec 2025): Wizz Air dosiahol za rok 2025 tržby €5 267,6 mil., čo predstavuje medziročný nárast o ~4 %Počet prepravených pasažierov dosiahol 63,4 milióna (+2 % YoY). Spoločnosť vykázala čistý zisk €213,9 mil. (z predchádzajúcich €365,9 mil., pokles o 42 % YoY). Prevádzkový zisk padol o 61,7 % na €167,5 mil. (oproti €437,9 mil. v F2024). Vysoká strata profitability vyplynula najmä z neočakávaných nadmerných nákladov. Wizz Air udržiava vysoký load factor 91,2 % (o 1 p. p. viac) a vylepšuje výnosy na sedadlo (RASK +3,9 % na 4,33 €c). Spoločnosť disponovala ku koncu marca 2025 hotovosťou €1 736,0 mil. (nárast o 9 %) a čistý dlh vzrástol mierne na €4 956,3 mil.

2. Problémy s flotilou: Wizz Air prevádzkuje mladú, prevažne dlhého doletu flotilu Airbus A320/A321 (231 lietadiel k marcu 2025). Vplyvom vád na motore Pratt & Whitney GTF bolo v priemere 44 lietadiel trvalo uzemnených (≈20 % flotily) počas F2025. K 9. 5. 2025 malo byť 37 lietadiel uzemnených čakajúcich na opravu, pričom spoločnosť očakáva, že do polovice F2026 zostane uzemnených ešte približne 34 strojov. Tieto problémy zásadne obmedzili ponúkanú kapacitu, zvyšovali náklady (napr. na wet-lease náhrady a údržbu) a viedli k dvojnásobným profit warning za rok (posledný v júni 2025).

3. Nákladová štruktúra: Pozitívny vplyv nižších cien palív zmiernil pokles zisku, ale iné náklady rastú (napr. mzdové +11 %, údržba +16 % YoY). Celkový CASK (náklad na sedadlo) stúpol približne o 11 %. Zároveň spoločnosť investuje do mladšej flotily (receiving 26 nových A321neo v FY2025) a pripravuje sa na vrátenie ~20% A320ceo v budúcnosti, čo dočasne zvyšuje odpisy (+28 % YoY). V dôsledku toho EBIT marža F2025 klesla výrazne.

4. Prevádzkové údaje: Priemerný vek flotily je len 4,7 roka (najnižší medzi veľkými európskymi aerolíniami). Spoločnosť zvýšila počet lietadiel (+11 % YoY, z 208 na 231) a využíva hlavne A321 (147 kusov) s vysokou kapacitou sedadiel (avg. 227). Celkový ASK (ponúkaná kapacita) bol prakticky stabilný (121,7 mld. ASKm) pri vynikajúcom load factore.

2. Pokles akcií 5. júna 2025 – príčiny

  • Výsledky pod očakávania: Za rok 2025 Wizz výrazne zaostal za prognózou; analytici LSEG očakávali EBIT ~€246 mil., realita bola €167,5 mil. (−32 % od očakávania). Hlavné dôvody boli uzemnené lietadlá a s tým súvisiace náklady. CEO J. Váradi pripustil, že „výkonnosť dodávateľského reťazca má všade praskliny“.
  • Engine groundings: Náhlé uzemnenie 20 % flotily (kvôli GTF motorom) viedlo k priamym stratám. Wizz hlásil, že počas roka bolo parkovaných v priemere 44 strojov, čo znižovalo príjmy a nútilo platiť za prenájom náhradných lietadiel. Pozn. dopady: vyššie leasingy, nižšia obsadenosť.
  • Obmedzená viditeľnosť (guidance): Spoločnosť neuviedla prognózu pre FY2026, čo investorov zneistilo. Zarovnanie leteckej dodávky bolo nejasné (posuny v dodávkach od Airbusu). Otázniky viseli aj nad plánovaným rozširovaním flotily (doručené dodávky 305 lietadiel do roku 2028 namiesto pôvodných 380).
  • Očakávanie vyšších nákladov: Trh začal pripočítavať ďalšie nákladové riziká – napr. posilňovanie nákladov na údržbu, amortizáciu a dodatočné lety (v dôsledku veteránskych A320ceo). Investori tiež vo všeobecnosti citlivě reagovali na spomínané profit warningy (za posledných 12 mesiacov vydané už dva) a na neistotu regulačného prostredia.
  • Reakcia trhu: Po zverejnení výsledkov 5.6.2025 klesli akcie Wizz Air o ~26 % na ~1 227 pencí (čo predstavovalo ~−48 % YoY). To z nej opäť urobilo najhoršie sa vyvíjajúcu akciu medzi európskymi aerolíniami. Po výsledkoch analytici RBC znížili odporúčanie na „sector perform“ a cieľovú cenu z 2 400p na 1 500p. Spoločnosti sa tak dočasne znižuje trhová kapitalizácia o stovky miliónov eur.

3. Výhľad a riziká (FY2026 a ďalej)

  • Rast kapacity: Wizz počíta s rastom ponuky ASK ~20 % v FY2026 (rok končí marec 2026) a s ďalším zvyšovaním load factoru o ≈2 p. p. na pomerne vysokú úroveň. V prvej polovici FY2026 by sa mal vrátiť dodaním 42 nových A321neo a 8 A321XLR, zatiaľ čo flotila sa zmenší o ~17 A320ceo a 1 A321ceo (koniec nájmov). Tieto dodávky podporujú plány expanzie, avšak už určujú budúce náklady (leasingy, školenia).
  • Finančné prognózy: Wizz zatiaľ oficiálne neposkytol ziskové prognózy na FY2026 a neoznačil konsenzus analytikov. Podľa bežných scenárov by však mohol pretrvať tlak na marginy a zisk klesnúť, aj keď objem tržieb (vďaka vyššej kapacite a mierne vyšším cenám) môže rásť nad úroveň FY2025. Spoločnosť zdôraznila, že bude ťažké udržať pôvodný 3-ročný výhľad (305 lietadiel v F2028) v dôsledku spomalenia dodávok.
  • Makroriziká: Medzi hlavné externé faktory patrí vývoj cien ropy (ktoré klesli a znižovali náklady, ale neustála nestála situácia môže cenu opäť zdvihnúť), úrokové sadzby (vyššie úroky zdražujú financovanie flotily a znižujú spotrebu), kurz meny (pozitívne je slabšie euro voči doláru pri nákupoch lietadiel) a konkurenčný tlak (rýchla expanzia iných ULCC na rozhraniach aj mimo EÚ). Taktiež hrozia regulatorické tlaky – ako prísnejšie emisné kvóty, poplatky či povinnosti používať podiel Sustainable Aviation Fuel – ktoré by zvyšovali náklady. Obdobné riziká spomenula konkurencia (napr. Ryanair zdôrazňoval geopolitické faktory, „tarifné vojny“, problémy Ukrajiny či Blízkeho východu), čo platí aj pre Wizz.

4. Porovnanie s Ryanair

  • Finančné výsledky a akcie: Ryanair dosiahol vo FY2025 (rok končiaci 31.3.2025) obrat približne €13,95 mld. (medz. +4 %) a zisk po zdanení ~€1,61 mld. (pokles ~16 % YoY). Wizz má teda tržby zhruba 2,6‑násobné nižšie a zisk ~7,5‑násobne nižší. Rentabilita Ryanair (zisková marža ~11–12 %) je podstatne vyššia než Wizz (4 %), čiastočne vďaka rozsahu a vyšším príjmom na sedadlo (Ryanair prepravil rekordných 200 mil. pasažierov). Akcie: počas prvej polovice 2025 tržná cena Ryanair výrazne vzrástla (v máji 2025 bola o ≈+21 % nad úrovňou zo začiatku roka), kým Wizz zažil dramatický prepad (−48 % YoY) po fúzií výsledkov.
  • Flotila a destinácie: Wizz Air operuje 231 lietadiel (A320ceo/neo, A321ceo/neo), prevažne s veľmi vysokou kapacitou sedadiel (avg. 227). Ryanair má omnoho väčšiu flotilu ≈618 lietadiel typu Boeing 737 (vrátane 181 tzv. 737-8200 „Gamechanger“ verzia). Ryanair lieta do ≈37 krajín (súčasťou siete sú dcéry Buzz, Lauda, Malta Air), Wizz Air má základne v Maďarsku, UK, Malte a Abu Dhabi lieta do stoviek destinácií v Európe, severnej Afrike a Blízkom východe (cez Abu Dhabi pokrýva aj Južnú Áziu). Obidve spoločnosti neprevádzkujú širokotrupé lietadlá – Ryanair sa spolieha na úzke trupy (737), Wizz stavia na A320 rodine, vrátane nových A321XLR pre dlhší dolet (plán do USA/ASIE).
  • Obchodný model a stratégia: Obe sú ultranízkonákladové, no s odlišným zameraním. Ryanair dôrazne vedie náklady dole (štandardizovaný fleet, pevné poplatky, silné hedgingové zmluvy) a ročne rozširuje kapacitu tempom viazaným na dodávky Boeingov (plánuje +29 nových 737-8 v najbližších 12 mesiacoch). Wizz Air rovnako ponúka lacné základné letenky, ale účtuje mnohé služby zvlášť a snaží sa o agresívnu geografickú expanziu (silná základňa vo východnej Európe, ďalší rast na Blízkom východe a podľa plánu do Ázie). Wizz tiež sľubuje „celookennú“ obnovu flotily (do roku 2029 100 % A321neo) a hovorí o technologickej a sieťovej transformácii (napr. plány dvojkabinovej konfigurácie na A321XLR). Ryanair stavil na škálu (200 mil. pasažierov / rok) a návratnosť kapitálu (cash + spätné odkupy), pričom v najbližších rokoch bude pomalšie rásť (dostavba Boeingov obmedzí rast na ~3–7 % p.a. nasledujúce roky).
  • Nákladová efektívnosť a ziskovosť: Ryanair tradične dosahuje najnižšie náklady na sedadlo (CASK) spomedzi európskych prepravcov, a v rokoch 2024/25 ešte dokázal udržať C/PAX prakticky stabilné, aj napriek +9 % inflácii nákladov. Wizz Air je konkurencieschopný vďaka mladému, úspornému fleetu (nízka spotreba/menej emisií) a vysokej obsadenosti, avšak trpí jednorazovými nákladmi. Napríklad za F25 hlásil rast nepalivových nákladov +16 % (leasingy, údržba, mzdy) a CASK stúpol na 4,33€ centov (z 3,90€ v F24, +11%). Zisková marža Wizz (netto ~4 %) je teda podstatne nižšia než Ryanair (~11–12%).

5. Globálne postavenie

Obidve aerolinky dominujú eura trhu: Ryanair je najväčšou európskou aerolinkou podľa počtu pasažierov, WizzAir je tretia. V globálnom meradle Ryanair zatiaľ funguje prevažne v Európe (s niekoľkými destináciami v Maroku, Izraeli) a len pomaly rozširuje sieť v Afrike/Blízkom východe. Wizz Air naopak rýchlo diverzifikuje – má partnera v SAE (Wizz Air Abu Dhabi) a pripravuje príchod na juh Ázie (Indiu/Pakistan). Strategicky sa teda Ryanair sústredí na konsolidáciu trhu západnej Európy pri nízkych cenách a vysokom objeme, zatiaľ čo WizzAir expanduje do nových regiónov s cieľom rásť mimo vysýtených trhov Európy. Obidva modely však čelia silnému cenovému konkurenčnému tlaku a požiadavkám na rast tržieb z príplatkov (ancillary).

Zhrnutie

Wizz Air končí FY2025 s rastúcimi tržbami a rekordným počtom pasažierov, ale so značne zníženou ziskovosťou v dôsledku problémov s motormi Pratt & Whitney. Tieto problémy, spolu so zníženou viditeľnosťou do budúcnosti, viedli k ostro negatívnej reakcii trhu (−26 % za deň 5.6.2025). Wizz tak momentálne operuje s relatívne úzkymi maržami a veľkými investičnými plánmi. V nadchádzajúcom období očakáva výrazný rast kapacity (nové lietadlá A321neo/XLR, nový trasy) a postupné zlepšenie výkonnosti po prekonaní uzemnení, pričom riziká predstavujú vývoj cien palív, úrokové prostredie, konkurencia aj regulácie. V porovnaní s Ryanair stojí Wizz z hľadiska rozsahu i rentability podstatne nižšie, no jeho ambiciózny rastový profil a mladá flotila mu dávajú potenciál na ziskové zlepšenie.

Tabuľka – Základné ukazovatele Wizz Air vs Ryanair (FY2025):

UkazovateľWizz Air (FY2025)Ryanair (FY2025)
Tržby€5 267,6 mil. €13 950 mil.
Čistý zisk€213,9 mil. €1 610 mil.
Počet pasažierov63,4 mil. 200 mil.
Flotila (počet a/c)231 (všetky Airbus A320/A321) 618 (všetky Boeing 737)
Vývoj akcií YTD 2025–26 % v jediný deň (začiatkom júna 2025) (YOY –48 %)+6–21 %

Zdroje: Údaje pochádzajú z oficiálnych výsledkov Wizz Air (jún 2025) a z relevantných novinárskych analýz (Reuters, Alliance News, AeroTime, atď.) Každé číslo je podložené citovanou literatúrou.

Zdielať:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *