Letisko v Budapešti, ktoré dnes poznáme ako Letisko Ferenca Liszta, oslavuje úctyhodné výročie – už 75 rokov spája Maďarsko so svetom. Za tri štvrtiny storočia prešlo obrovskými zmenami, no zachovalo si jedinečný charakter a zaujímavú históriu. Pozreli sme sa na niektoré menej známe, ale o to zaujímavejšie fakty.
1. Meno skladateľa, príbeh vinára
Mnohí si myslia, že pomenovanie „Ferihegy“ súvisí so skladateľom Franzom (Ferenc) Lisztom. No skutočnosť je trochu iná. Oblasť, kde letisko vyrástlo, nesie meno po Ferencovi Xavérovi Mayerffym – vinárovi a priateľovi Istvána Széchenyiho, ktorý tu vlastnil rozsiahle vinice. Hoci dnes nesie letisko meno Ferenca Liszta, stalo sa tak až v roku 2011, pri príležitosti 200. výročia jeho narodenia. Do tej doby ho verejnosť poznala jednoducho ako Ferihegy.
2. Letisko, ktoré prežilo vojnu
Dnešné letisko nebolo prvým svojho druhu v Maďarsku. Prvé medzinárodné lety štartovali z letiska v Mátyásföldi, kým sa v roku 1939 nerozhodlo o výstavbe nového dopravného uzla vo Ferihegyi. Práce pozastavila druhá svetová vojna a rozostavaný komplex utrpel veľké škody. Obnova začala až v roku 1947 a slávnostné otvorenie prišlo v máji 1950. Dôsledky vojny sa pripomínajú dodnes – pri stavebných prácach sa ešte v roku 2024 našli nevybuchnuté bomby.
3. Architektonická ikona v tvare lietadla
Pôvodný Terminál 1 navrhol známy architekt Károly Dávid ml., ktorý pôsobil aj v ateliéri Le Corbusiera v Paríži. Jeho návrh nebol len praktický, ale aj symbolický – pri pohľade zhora pripomínal tvar lietadla. Budova je dnes kultúrnou pamiatkou, hoci pre bežnú prevádzku už slúžiť nemôže. V 80. rokoch ju nahradil modernejší Terminál 2 a aktuálne sa pripravuje výstavba Terminálu 3, ktorý má ďalej rozšíriť kapacity letiska.
4. Lietanie za cenu vlakového lístka
V 50. a 60. rokoch sa v Maďarsku lietalo častejšie, než by ste čakali – a to vďaka štátnej politike. Ceny vnútroštátnych letov nesmeli presiahnuť cenu lístka prvej triedy na vlak, čo sprístupnilo leteckú dopravu širokej verejnosti. Malév, národný dopravca, tu sídlil od roku 1946 až do svojho konca v roku 2012. Prvú medzinárodnú linku z Budapešti otvoril v roku 1956 smerom do Viedne. V zlatých časoch lietal Malév do viac ako 30 krajín.
5. Letisková zoo: bizarnosť, ktorú si dnes už nevieme predstaviť
Áno, čítate správne – budapeštianske letisko malo kedysi vlastnú zoologickú záhradu. Jej vznik súvisí so strážnikom, ktorý bol zároveň nadšeným prírodovedcom. Staral sa o zvieratá zadržané pri pašovaní aj o miestnu faunu, ktorá mohla ohrozovať bezpečnosť lietadiel. V zoo žilo až 5 000 zvierat – vrátane leoparda, jeleňa či exotických vtákov. Tento unikátny projekt ukončil svoju činnosť až v roku 2006.
+1 Ocenenie, ktoré sa počíta: najlepšie letisko vo svojej kategórii
Začiatkom roku 2025 získalo Letisko Ferenca Liszta prestížne európske ocenenie – už druhýkrát bolo vyhlásené za najlepšie letisko v kategórii 15–25 miliónov pasažierov ročne. Hodnotenie udeľuje Airports Council International na základe spätnej väzby od cestujúcich, čo z neho robí jedno z najrelevantnejších ocenení v leteckej doprave.
Letisko v Budapešti nie je len miestom, kde začína alebo končí cesta – je to priestor s bohatou históriou, zaujímavou architektúrou a príbehmi, ktoré stoja za to objavovať. A ako ukazujú najnovšie plány na rozširovanie, to najlepšie môže byť ešte len pred ním.