Letisko prekonáva rekordy: Viac pasažierov, viac nákladu a veľké plány do budúcnosti

Letisko Ferenca Liszta v Budapešti zažíva zlaté časy. Len za prvý polrok 2025 prešlo jeho terminálmi viac ako 9 miliónov cestujúcich, čo je o 15 % viac než vlani – a zároveň približne toľko, koľko zvládlo letisko za celý rok pred desiatimi rokmi. Jún sa zapísal do histórie ako najsilnejší mesiac všetkých čias – so 1,7 milióna pasažierov, čo predstavuje medziročný nárast o 9 %.

Najobľúbenejšími destináciami boli tradične Londýn, Istanbul a Miláno. Nárast záujmu však nie je náhodný. Spojenie najširšej letnej letovej ponuky v histórii letiska, rastúceho turistického ruchu v Maďarsku a väčšieho apetítu Maďarov po cestovaní vytvára dokonalý mix pre rast.

Noví majitelia, nové ambície

Po rokoch privatizácie a zahraničného vlastníctva sa maďarský štát vrátil do hry. V júni 2024 odkúpil 80 % podiel v prevádzkovateľovi letiska, pričom zaplatil 2,4 miliardy EUR a zároveň prevzal dlh vo výške 1,2 miliardy EUR. Partnerom pri tejto transakcii sa stal francúzsky koncesionár Vinci Airports.

A plány sú veľké. Do roku 2032 má vyrásť nový Terminál 3, ktorý má umožniť zvládnuť predpokladaný nárast pasažierov na 25 miliónov ročne do roku 2040 – v porovnaní s rekordnými 17,6 milióna v roku 2024.

Náklad ako nový motor rastu

Budapešť už dávno nie je len o dovolenkároch a biznismenoch. V júni zaznamenalo letisko historické maximum aj v nákladnej doprave – 35 000 ton, čo predstavuje 40 % medziročný nárast. Za celý prvý polrok sa objem vyšplhal až na 200 000 ton, čo je o polovicu viac ako vlani a už teraz viac než celý rok 2023.

Takýto vývoj si žiada ďalšiu expanziu. Maďarská vláda preto pripravuje výstavbu nového nákladného letiska, ktoré má odľahčiť budapeštiansky uzol. Zvažuje sa 5 až 6 lokalít, pričom projekt má byť financovaný formou koncesie a jeho hodnota sa odhaduje na 400 miliónov až 1 miliardu EUR.

Dôvod je jasný: Maďarsko sa chce stať lídrom logistiky v strednej a východnej Európe. Veľká časť nákladu prichádza z Ázie – len Čína tvorí 43 % všetkej prepravy – a krajina sa profiluje ako ideálny most medzi Východom a Západom. Minister hospodárstva Márton Nagy už avizoval záujem investorov z Číny, Blízkeho východu, Kazachstanu či Azerbajdžanu.

Vlaky, ktoré spoja mesto s letiskom

Letisko rastie, ale infraštruktúra zaostáva. Aj preto vláda schválila výstavbu rýchlospoja medzi centrom Budapešti a letiskom, ktoré sa nachádza 16 km východne od metropoly. Investícia v hodnote 1 miliardy EUR by mala výrazne zrýchliť a zjednodušiť cestu na letisko pre obyvateľov aj turistov. Aj tento projekt má byť realizovaný súkromným sektorom formou dlhodobej koncesie.

Budapešť má našliapnuté vysoko

Ak to takto pôjde ďalej, Budapešť sa môže stať jedným z hlavných dopravných uzlov v regióne – nielen pre cestujúcich, ale aj pre nákladnú dopravu. Dobre načasovaná kombinácia štátnych investícií, partnerstva so skúseným koncesionárom a strategického smerovania robí z letiska Ferenca Liszta jeden z najambicióznejších leteckých projektov v Európe. A to všetko v čase, keď sa v letectve počíta každé percento rastu.

Budapešť to zatiaľ zvláda s prehľadom – a smeruje stále vyššie.

Zdielať:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *